BRYTBRÖD

Ja nu är helgen nästan slut, inte klokt vad ett par lediga dagar går fort. Man tror man ska hinna med så mycket men innan man vet ordet av är det söndag kväll. Igår åt vi kräftor tillsammans med dottern och hennes pojkvän. Älskar kräftor det är bland det godaste jag vet. Till kräftorna hade jag bakat ett brytbröd som är väldigt enkelt att göra, och som alltid brukar bli uppskattat. Tänkte dela med mig av receptet.  Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild av det hela brödet igår. Så nu blir det bara en bild av det som blev över av de 2 bröden jag gjorde.  Jag gjorde ett med vitlök och ett med franska kryddor.


Här kommer receptet!

Brytbröd 

Deg;

50 g margarin
3 dl mjölk
25 g jäst
1 msk socker
1 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl


Smält margarinet och häll i mjölken, värm till 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke tillsätt degvätskan.

Rör så jästen löser sig, tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta samman till en smidig deg.
Jäs övertäckt ca 30 min

Fyllning 1:

75 g margarin, pressa  2-4 vitlöksklyftor (smaksak!)

+ hackad persilja (ca 1 msk)

ELLER

Fyllning 2:

75 g margarin
2-3 msk fransk örtkrydda

Kavla ut degen till en rektangel, bred på fyllningen.
Rulla ihop som en rulltårta.
Skär rullen i bitar, ca 16-18 st och ställ dem upp på
plåten (med bakplåtspapper) som en rundel. Jäs i 30 min.


Grädda i 200 grader ca 15 min. Pensla med vatten direkt när det är färdigt.

Tips, strö över lite flingsalt innan gräddningen.

Lycka till!










Kommentarer
Tess

Åh vad gott! Tack för recepten.. skall testa inför hösten när det blir extra mycket soppa och annat gott på menyn! Kraaam

2011-09-05 08:33:14
URL: http://lagenomattraktion.blogspot.com
Izabell

Underbart är kort..;-) Guud så gott kräftor!:D



Ha en härlig vecka!



Kraam Izabell

2011-09-05 23:51:57
URL: http://mysbella.blogg.se/

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback