HÄSTEN SOM TERAPEUT, OCH LITE AV VARJE!

Idag har jag en gästbloggare! Jätteroligt, det är första gången någon annan har skrivit ett inlägg här. Det är en tjej som jag känt i många år. Jag ska inte skriva så mycket mer utan hon får själv berätta, det är hon bra på!
 
             GUNILLA OCH EN AV HENNES HÄSTAR
 
 
 
 
 
Lite om varje (LOV) :-) och LOA
 

Hej! Underbar blogg alltså! Jag tänkte göra ett inlägg om lite om varje (LOV :-) och LOA och berätta lite om mitt arbete kring detta. På olika sätt har vi blockeringar som hindrar oss från att leva det liv som vi verkligen vill leva och jag jobbar med bl a yoga, meditation, regression och hästar som terapeut. Lite kort kan man säga att alla "metoder" går ut på att träna mentalt, känslomässigt och fysiskt för att helt enkelt kunna leva ett härligt liv. Jag tycker det är viktigt att ha kul och känna välbefinnande under tiden som man försöker nå sina mål. Målet är viktigt, absolut, men vem man blir på vägen dit är för mig ännu viktigare.
Hästen - så nära Moder Jord man kan komma
Hästen får oss närmre naturen, och därmed också närmre oss själva, för trots allt är vi ju en del av naturen, även om vi verkar glömt bort det. Jag tror ju i och för sig att vi tillhör ett jätte ekosystem även utanför jorden, i ett större sammanhang.
Hästarna är nog det som ligger mig allra närmast om hjärtat bland dessa "metoder".
Man tränar då först hästen mentalt, känslomässigt och fysiskt och därefter även oss själva mentalt, känslomässigt och fysiskt. Djur har så mycket att lära oss och förutom det, så ger de oss även massor av lycko-hormoner bara genom att vara med dem. De vet hur de kan hämta sitt apotek ute i naturen om de får möjlighet till det. T ex har jag en ardenner som gnuggar sig i kåda för att inte få knott och annan ohyra. Dessutom kan de självmedicinera sig med "granskott" (tror jag det är,)för att avmaska sig, i vilket fall så vet de hur de ska göra om de har möjlighet till det. Hästen tvingar oss även att vara i nuet, för hästen är alltid i nuet,( för trots all avel så är de alltid nära sin starka instinkt), så det där med nuet måste vi träna mer på än dem, som vi t ex gör i yoga och meditation. Det är också viktigt att få hästen med oss och inte mot oss. För att göra det måste vi mötas halvvägs människan (rovdjuret) och hästen ( flyktdjuret). Vi använder oss då av omvänd psykologi. Låt mig ta ett ex. Många får jaga sina hästar i hagen flera timmar just för att de går rakt på som ett rovdjur. Vi går istället i zick-Zack mot hästen och bara med denna enkla övning kommer hästen att börja se på dig med helt andra ögon. Typ såhär: -Hon ser ut som ett rovdjur och luktar som ett (äter kött), och äter såna som oss vanligtvis, men hon beter sig som en av oss, som ett flyktdjur.
För egentligen är vi som en grizzlybjörn i deras ögon.
Istället börjar vi visa respekt för hästen och då får vi den respekt vi förtjänar. Både hästen och vi blir lugnare och smidigare. Bygger dessutom upp självkänsla, självförtroende hos såväl häst som människa. Därutöver är det bra ledarskapsträning och man får dessutom empati om det saknas.
Därifrån bygger vi vidare med enkla och roliga övningar, först från marken och sedan från ryggen. En övning som är jättebra är det mönster vi rider på bana, som samtidigt får en långsam häst att tänka framåt och en för snabb häst att lugna ner sig. Det ska kännas som att föra en stock i vattnet, en häst ska ridas så, utan motstånd. Helt enkelt få med sig hästen. En häst söker alltid trygghet och välbefinnande i första hand, och får han det även när han rids kommer han vilja vara med på dina upptåg. En häst som däremot blir lärd att gå framåt med kickar i sidorna kommer bara att ge dig mer motstånd.

Läs gärna mer om detta på min hemsida www.landanaturspa.se

Kommer att ha kurs "Bli mer kreativ - få ett rikare liv" på Stråkenstrand sommarpensionat.
1-timmes kurser där du får redskap med dig hem att öva på om Lagen om attraktion. Vi gör kreativa övningar, med allt från dröm-mall till övningar som bygger upp för att du ska kunna leva det liv du vill leva.

Ett tips: Försök aldrig övertyga en skeptiker om LOA, (även om det är precis det man vill, när man upptäckt detta fantastiska redskap), det enda som då händer är att du drar till dig fler skeptiker som du ska övertyga, detta kan göra att du kommer längre och längre från dina egna mål, särskilt då om du börjar tvivla på din förmåga att du kan dra till dig det du vill ha. ( Jag har förstått det nu).
Kommer även att ha retreat-paket med el- båtturer med fika ombord, massage, bastu och bad i sommar, för det är så viktigt att njuta och ta vara på livet nu när det pågår, glöm aldrig det!
Tack för ordet!
Kram! / Med vänliga hälsningar Gunilla Svensson Åslund/ Landa naturspa

 

STORT TACK GUNILLA FÖR DITT FINA INLÄGG OCH JAG HOPPAS DU VILL DELA MED DIG AV DINA KUNSKAPER OCH BERÄTTELSER FLER GÅNGER!


Kommentarer
Tina

Oj vad intressant. Älskar också hästar!

2013-04-09 18:39:54
Lena Nilsson

Vilken underbar hemsida du har Gunilla ! Så fina bilder.
Jag älskar också hästar så detta var intressant.
Hittade ingenstans att kommentera hos dig så gör det här i stället.

2013-04-10 17:56:34
Gunilla

Tack vad roligt att ni gillade det?

2013-04-10 18:06:19
Stjärnasmatte

Vilken vacker och fin häst!

2013-04-10 20:57:26

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback