SAMTAL MED GUD - NEAL DONALD WALSCH





Har ni läst Neale Donald Walschs bok "Samtal med Gud"? Eller böcker kanske jag ska säga det finns ju flera stycken. I vilket fall som helst så när jag var i Stockholm förra veckan så besökte jag bokhandeln Vattumannen på Drottninggatan. Vattumannen säljer bl. a. böcker inom andlighet m.m. Precis ijämte låg ett antikvariat där de sålde, mest begagnade böcker, men även en del nya.  På något konstigt vis så gick mina steg in där nästan av sig självt! Jag drogs direkt till en hylla som de "andliga" (eller vad man ska kalla dem, New age, kanske?)  Den första bok jag såg var SAMTAL MED GUD del 1. Boken var i fint skick och kostade bara en tjuga så jag köpte den + 3 andra nya pocket till väldigt låga priser. Till saken hör att jag för en massa år sedan lånade boken på Biblioteket. Läste väl lite i den men kunde inte ta till mig den, så jag kan inte säga att den gjorde något större intryck på mig (jag läste inte ens ut den!). Boken handlar om att författaren Neale D W samtalar direkt med Gud. Du kan läsa mer om Neale D.W. här. Men eftersom jag vet att boken var en bestseller och toppade listorna i USA hur länge som helst så tänkte jag ge den en chans till. Och jag blev faktiskt positivt överraskad när jag läste den. Fortfarande har jag svårt för att föreställa mig att någon pratar direkt med Gud. Men egentligen vad är Gud? På något sätt föreställer jag mig att det är ett kollektivt medvetande precis som Abraham, Seth, Theo och allt vad de heter. Då blir det lättare, iallafall för mig att ta till sig. Häpen blev jag iallfall när jag kom till punkten om att vi skapar våra liv med ord och tanke! Det var ju rena rama LOAN som beskrevs här. Det hade jag absolut ingen aning om. Men här beskriver Gud de universiella lagar han skapat som styr Universum. Som att universum inte hör ordet "inte" att man inte ska be om något utan att man ska "tacka på förhand" som om man redan har det. Man ska inte säga att "jag vill" för då stannar man kvar i det tillståndet att man bara "vill" utan att få det man önskar. JAG ÄR är de starkaste och mäktigaste orden när man vill manifestera något. Så man ska t ex. inte säga "jag vill ha en ny bil" utan JAG ÄR tacksam för min nya bil. Ungefär samma som t.ex. Abraham-Hicks och "The secret"Men, hmmm jag tycker boken är bra, men har ändå svårt för att det skulle vara självaste Gud som kanaliserat budskapet till Neal D.W. Det är mycket enklare att ta till sig när Esther kanaliserar Abraham. Vad tycker ni? Är det bara jag som tänker så?

Här kommer ett utdrag ur boken:




Kommentarer
Tess

Åh! jag satt och läste om Neal igår kväll faktiskt! Haha! Jag har noll koll på honom, vet endast om "Samtal med Gud". det låter väldigt LOA:aktigt... men visst var han även en del av The Secret? Med i filmen och så... om än bara litegrann. Jag tror också att han kanaliserar det ahn kallar Gud på ett vis. :) oavsett hur dte går till så är det ju fina budskap som kommer ut! :)



Kram

2011-07-19 07:20:27
URL: http://lagenomattraktion.blogspot.com
A N G E L I J N A

allt bra?:)

2011-07-20 06:35:13
URL: http://angelijnas.blogg.se/
Cecilia, Livsstilsdesigner!

Hans böcker är jättebra! Tack för ett suveränt boktips!



Ha en härlig söndag med maxad Rockstjärnestatus!

2011-07-24 13:11:31
URL: http://karvegardkonsult.blogspot.com/
Jenny

Hej! Intressant att läsa dina funderingar! :)



Jag tyckte att den boken var fantastisk när jag läste den för några år sen. Nu älskar jag Abraham-Hicks. Folk säger att Abraham har fel som säger att man inte ska säga "jag VILL", men det spelar ingen roll så länge det KÄNNS bra. Det handlar ju om frekvensen snarare än orden. Många fokuserar ju på avsaknaden av det de vill ha när de säger "jag vill", och det är det som är problemet. Jag själv kan dock känna glädje och entusiasm när jag säger "jag vill". Att säga "jag är tacksam för min nya bil" eller liknande funkar bara om jag redan har en relativt hög frekvens. Annars blir det mer "det är jag inte alls, jag har ju ingen ny bil".



Angående gud så är det väl just ett kollektivt medvetande, för jag ser det som att gud är detsamma som universum, och då finns gud i allt, även oss själva. Jag tänker att det är själen, fri från motstånd så att bara kärlek är kvar, som är gud, och kanske är det det som Neale "pratar" med? Så ser jag på det.

HÄLSOFOKUS

Ett mycket bra val av bok! Jag har den oxå :-)

2011-08-02 21:59:16
URL: http://halsofokus.com
åke

jag undrade varför gud skall tala så förvirrat som han gör han ibland ändrar han åsikt i böckerna en sak som fick mig att inse att det finns en stor varning allt annat låter underbart men när gud säger varför ber ni till mig i jesu namn be i stället i erat eget namn. ingen kan komma till gud utan jesus allt är en demonisk bluff.

2012-03-26 14:23:28

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback