MEDITATON

Gillar ni att meditera? Själv har jag svårt för det. Antagligen pga av att jag aldrig har kommit på rätta tekniken. Har provat olika former både på egen hand, vägledda meditationer av  fysiska personer och även CD skivor. Men jag har så svårt att stilla mina tankar och slappna av så där totalt som man vill.   Tycker det är rätt tråkigt också. Men jag är övertygad om att det är ett jättebra hjälpmedel till LOA. Det perfekta tillståndet att "vara" i när man visualiserar är Alfa. Enligt Barbara Bergers bok "Vägen till kraft" beskriver hon hjärnaktiveteten på följande sätt.


Beta:
14-21 svängningar/sekund.
Klarvaken, fullt medveten


Alfa:
7-14 svängningar/sekund
Djupt avslappnad, inre medvetandetillstånd.


Theta:
4-7 svängningar/sekund
Lätt sömn, inre medvetandetillstånd


Delta:
Under 4 svängningar/sekund
Djup sömn, medvetslös.


Alfa är alltså bästa stället att vara i därför att det är ett skönt, fridfullt, lyckligt och avslappnat tillstånd. Alla mår bra i Alfatillståndet. Det finns många olika tekniker att nå dit. Bl. a. meditation. Många människor är på Alfaplanet utan att veta det när de dagdrömmer.........
Alfatillståndet är perfekt när man vill omprogramera sig själv till att tänka positiva tankar och ta bort de negativa. Det fungerar eftersom ditt undermedvetna är så öppet och mottagligt när du befinner dig i Alfa. Så när du visualiserar dina önskningar så tar de gestalt snabbare. Alfa öppnar det undermedvetna som tar emot dina visualiseringar utan inblandning av intellektet. Det betyder att du, när du befinner dig i Alfa inte behöver förklara för dig själv hur dina önskningar ska förverkligas. Du behöver bara visualisera dem och sedan känna och tro att de blir uppfyllda.

Grundläggande teknik för att träda in i Alfatillståndet från "You the healer" av Jose Silva:


Sitt bekvämt på en stol och blunda.
Ta ett djupt andetag och slappna av när du andas ut.
Räkna sakta baklänges från hundra till ett.
Dagdröm om någon fridfull plats.
Säg dina affirmationer tyst för dig själv samtidigt som du visualiserar dem.

Säg tyst för dig själv att när du räknat till fem kommer du att vara klarvaken och må bättre än tidigare. Upprepa vid de orden när du kommer till tre och affirmera på nytt när du öppnar ögonen: "Jag är klarvaken och mår bättre än tidigare.


När du tränat ett tag kan du räkna från femtio till ett, och när du helt behärskar tekniken räcker det att räkna från 10-1 för att nå Alfatilkståndet. (Det lär ta ca 30 dagar att nå dit.)

När du befinner dig i Alfa kan du  visualisera  läkning för alla slags åkommor från förkylning till allvarligare sjukdomar. Du kan även visualisera en positiv utgång av alla typer av situationer. (Tentor, körkort,m.m.)

Det finns många andra sätt och tekniker att komma till Alfaplanet, men detta är det som jag övar på nu.

Jag jobbar verkligen på att bli bra på det här med meditation för jag tror att det ger så mycket positiva saker när man väl lär sig att behärska konsten att slappna av. Kanske är det så att jag vill för mycket. Så jag undrar, brukar ni meditera? Har ni några bra tips?


Kommentarer
Tess

Kul att du skriver om meditation. Jag är själv relativt ny till det. Har testat mig fram tidigare men inte hittat något som passade mig.



Just nu kör jag mellan 15-30 minuter varje kväll. Jag är bekväm av mig så jag sitter i sängen (obs! Rakryggad mot väggen, benen så som är mest bekvämt och händerna antingen upp eller ner... har dock läst att man egentligen inte skall korsa benen eller händerna så att energin då kan flöda fritt). Jag sitter helt stilla och rör mig inte alls och så svävar jag iväg i mina tankar, dit jag vill. Ganska ofta repeterar jag den där The Secret-mantrat "Jag är hel, perfekt, stark, kraftfull, kärleksfull, harmonisk och lycklig" samtidigt som jag visualiserar. Ibland fokuserar jag fullt på en specifik sak och andra gånger är jag bara blank. Jag försöker fortfarande hitta rätt sätt men börjar gilla det mer och mer.



Kram

2011-05-24 20:31:39
URL: http://lagenomattraktion.blogspot.com/
penny

Vilket kul ämne du skriver om jag är ganska ny på detta men jag gör det varje dag så gott jag kan. Min man gör det varje dag och lyckas bra med det, men han är också väldigt lugn som person, medans jag är en person med tusen bollar i luften samtidigt och lika många tankar i huvudet ha ha



Men jag tycker det fungerar bäst på kvällen när man är trött, gör jag detta på dagen är jag för mycket upp i varv, så det är ett tips. Gör det när du börjar bli trött :)



Jag tror detta är en övningssak och gör man det ofta så kommer det bara gå bättre och bätter :)



Kram på dig!!

2011-05-24 20:56:20
URL: http://pennys.webblogg.se/
silverloa

Tror också att det är en övningssak. Jag har testat olika perioder i mitt liv men har nog gett upp för tidigt! Har också hört att man ska vara rak i ryggen och inte korsa benen. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är tråkigt, men det är nog för att man inte har fått riktig kläm på det.

kram på er!

2011-05-24 22:42:54
Tess

Tanken har absolut slagit mig att han var min skyddsängel. Anledningen till att jag inte for ur sängen vid första anblicken var ju för att jag visste att det inte var en fysisk person som satt där. Dessutom såg han ju vänlig ut där han satt på huk. Märkligt egentligen hur han var supertydlig men samtidigt overklig... :)



Det har ju hänt fler saker sedan dess men jag har aldrig sett honom igen!



Kram

2011-05-25 06:06:20
URL: http://lagenomattraktion.blogspot.com/
Mystjejen

Kul att du skriver om det=) Har inte testat men kommer göra det definitivt! Kram

2011-05-25 21:30:26
URL: http://blogg.mystjejen.se
Maja

Jag måste säga att jag till 100% uppskattar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-13 03:34:31
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback